Vilkår og betingelser


Innledning

Dette kjøpet eller tjenesten er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet i samarbeid med Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder.

1. Avtalen

Disse vilkårene og betingelsene gjelder for all bruk av Oppbudshjelp.no sin nettbutikk ved kjøp av varer og tjenester fra. Ved å bruke nettsiden, nettbutikken og/eller bestille varer eller tjenester, aksepterer du disse vilkårene og betingelsene. 

2. Partene

Selger er Digiassist.no (Org.934 365 941) med kontor i Langmyrvegen 17, 3748 Siljan og Via Francesco Pecorari 14, 26100 Cremona - Italia. post@oppbudshjelp.no, +47 484 71 827, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, bruker siden og dets funksjoner, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris & Betaling

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. Det avtales derfor omfanget av oppdraget, oppdragsavtale og prisoverslag. Noen tjenester har faste priser.

Alle priser er oppgitt i norske kroner og inkluderer merverdiavgift. Betaling skjer via kortbetaling i nettløsningen eller ved utstedelse av faktura.  

Det vanligste er at kjøper betaler hele oppdragets kostnad fra sin bedrift, du kan også velge å betale det privat. 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Ved bestilling av tjenester, inkludert bistand med oppbudsbegjæringer, vil det i tillegg til disse generelle vilkårene bli inngått en separat oppdragsavtale mellom deg og Oppbudshjelp.no. Oppdragsavtalen vil spesifisere omfanget av tjenesten, inkludert eventuelle tilleggstjenester, samt pris og betalingsbetingelser. Eventuelt ekstra arbeid utover det som er avtalt i oppdragsavtalen vil bli fakturert separat etter avtale med deg.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Ved hjelp med oppbud og virituelle/elektroniske tjenester må betaling gjennomføres før oppdraget startes.

Kjøpere under 18 år kan ikke bruke våre tjenester

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen eller når oppdraget er utført i henhold til oppdragsavtale.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Hvis kunden har valgt å ikke gi den informasjonen som er nødvendig for levering innen 30 dager ansees tjenesten som avbrutt og det refunderes noe, du vil måtte sende ny forespørsel og signere og betale for ny prosess da alle dokumenter som er generert kun blir lagret i 30 dager fra signert oppdragsavtale.

Det samme gjelder om kunden angrer etter arbeid er påbegynt, oppdragsavtale signert eller betaling er mottatt. 

Dokumentmaler leveres elektronisk umiddelbart etter at betalingen er gjennomført. Tjenester leveres i henhold til avtale med kunden. 

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen/tjenesten går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

I henhold til Angrerettloven § 22 bokstav a) gjelder ikke angreretten for levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium dersom leveringen har begynt med forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke og forbrukeren har bekreftet at vedkommende dermed mister angreretten. Ved kjøp av dokumentmaler fra [Nettbutikkens navn] gir du ditt uttrykkelige forhåndssamtykke til at leveringen starter umiddelbart etter kjøpet, og du bekrefter at du dermed mister angreretten.

  • For tjenester knyttet til dokument prosesser, inkludert bistand med oppbudsbegjæringer, gjelder ikke angreretten når arbeidet med oppdraget er påbegynt. Saken regnes som påbegynt når betalingen er mottatt, oppdragsavtale signert eller det er påbegynt arbeid.  
  • Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven
  • Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
  • Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
  • Angrefristen for oppbud og hjelp til dette utløper enten når oppdragsavtale er signert, arbeid påbegynt eller betaling er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom Oppbudshjelp.no ikke leverer dokumentmalen eller tjenesten innen avtalt tid, eller leverer mangelfullt, kan du ha rett til å:

  • Kreve oppfyllelse: Du kan kreve at Oppudshjelp.no leverer det du har bestilt innen en rimelig tilleggsfrist.
  • Heve kjøpet: Dersom forsinkelsen eller mangelen er vesentlig, kan du heve kjøpet og kreve tilbakebetaling av kjøpesummen. Dette gjelder kun om det er selgers åpenbare feil. Har kjøper ikke overholdt frister, ikke gitt dokumenter eller annen info til tiden kan ikke selger lastes for dette.
  • Kreve erstatning: Du kan kreve erstatning for tap du har lidt som følge av forsinkelsen eller mangelen, forutsatt at Oppbudshjelp.no ikke kan bevise at forsinkelsen eller mangelen skyldes en hindring utenfor Oppbudshjelp.no sin kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden eller unngått eller overvunnet følgene av.

Du må melde fra til Oppbudshjelp.no om forsinkelse eller mangel innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget den. Reklamasjonsfristen er to år for dokumentmaler og tjenester.

For tjenester knyttet til juridiske prosesser, som bistand med oppbudsbegjæringer, må du melde fra om eventuelle mangler senest innen 3 dager etter at tjenesten er levert og begjæringen er levert tingretten.

10. Mangel ved varen eller tjenesten - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

12. Mangel ved varen eller tjenesten - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Dersom det foreligger en mangel ved en dokumentmal eller tjeneste levert av [Nettbutikkens navn], kan du ha rett til å:

  • Kreve retting eller omlevering: Du kan kreve at [Nettbutikkens navn] retter mangelen eller leverer en ny vare eller tjeneste.
  • Kreve prisavslag: Du kan kreve et forholdsmessig avslag i prisen som tilsvarer mangelens betydning.
  • Heve kjøpet: Dersom mangelen er vesentlig, kan du heve kjøpet og kreve tilbakebetaling av kjøpesummen.
  • Kreve erstatning: Du kan kreve erstatning for tap du har lidt som følge av mangelen, forutsatt at Oppbudshjelp.no ikke kan bevise at mangelen skyldes en hindring utenfor Oppbudshjelp.no sin kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden eller unngått eller overvunnet følgene av.

Du må melde fra til Oppbudshjelp.no om mangelen innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget den. Reklamasjonsfristen er to år for dokumentmaler og tjenester.

For tjenester knyttet til juridiske prosesser, som bistand med oppbudsbegjæringer, må du melde fra om eventuelle mangler senest innen 3 dager etter at tjenesten er levert.

Merk:

  • En mangel kan foreligge dersom varen eller tjenesten ikke samsvarer med beskrivelsen i nettbutikken eller oppdragsavtalen, eller dersom den ikke er egnet til det formålet den er ment for.
  • Det er ditt ansvar å undersøke varen eller tjenesten når du mottar den og gi Oppbudshjelp.no beskjed om eventuelle mangler innen rimelig tid.


11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkasso gebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer. Ved påbegynt arbeid i tjenester som tar mye resurser og tid vil refusjon ikke være mulig, en bestilling på tjenesten ved hjelp med oppbud så vil avtalen ikke kunne angres når beløpet er betalt.

Skal kjøper som bedrift betale og det viser seg at det etter konkurs ikke vil være dekning til salæret så er du personlig ansvarlig for å betale hele kravet, du vil derfor ved bruk av denne tjenesten godta at betalingen kan kreves av deg. Da vi opererer med forhåndsbetaling vil dette være en sak som lite trolig vil oppstå.

Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlings ansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Begrensinger i tjenesten

Digiassist tilbyr en effektiv og rimelig løsning for oppløsning og avslutning av selskaper. Vi bistår deg med den nødvendige papirgangen og sørger for at prosessen gjennomføres i henhold til gjeldende lover og regler.

Viktig informasjon:

For å sikre en smidig prosess er det viktig å være klar over hvilke tjenester som ikke inngår i vårt standardtilbud:

  • Kontakt med kreditorer: Vi kontakter ikke kreditorer for å innhente oversikt over selskapets gjeld. Denne informasjonen må du selv fremskaffe.
  • Verdivurdering av eiendeler: Digiassist gjennomfører ikke verdivurdering av selskapets eiendeler.
  • Regnskapsføring: Utarbeidelse av eventuelt årsregnskap, skattemelding og mva-oppgjør er ikke inkludert i våre tjenester.

Begrenset informasjonsgrunnlag:

Vår saksbehandling og registrering av oppløsning og avslutning av selskaper baseres utelukkende på:

  • Informasjon gitt av deg som oppdragsgiver.
  • Vår kjennskap til prosessen rundt oppløsning og avslutning av selskaper.

Det er derfor viktig at du sørger for å gi oss korrekt og fullstendig informasjon.

Muligheter for avslutning av sak:

Digiassist forbeholder seg retten til å avstå fra å påta seg oppdraget med avslutning av firma uten å gi noen ytterligere forklaring. I slike tilfeller vil innbetalt honorar bli refundert i sin helhet.

Når Digiassist har påstartet prosessen med avslutning av firma, utløper angreretten, og innbetalt honorar vil ikke bli refundert. Dersom du som oppdragsgiver ikke signerer mottatte dokumenter, vil det ikke være mulig for Digiassist å gjennomføre oppdraget som avtalt.


15. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.